Viktiga Delar Av En Elcykel
Introduktion:
Cyklar är ett av de mest använda transportsätten eftersom de är enkla, praktiska, prisvärda och billiga. Men alla kommer inte att njuta av dem. Äldre eller funktionshindrade kan finna dem omöjliga att hantera eftersom de kan vara svåra att åka upp och ner för backar eller med stor last. En ny generation av elcyklar har börjat förändra vår uppfattning om hållbara transporter de senaste åren.
Dessa moderna cyklar kombinerar all bekvämlighet hos bilar med den enkla ekonomin hos standardcyklar. Låt oss undersöka deras funktion mer i detalj.
Elcykelns grundläggande idé:
Begreppet elcykel i form av en cykel kopplad till ett batteri. Du har redan en eldriven cykel om dina lampor är dynamodrivna. Tänk på hur hjulen snurrar när du upprepade gånger pumpar benen på pedalerna.
Din bakre säkerhetslampa hålls tänd i mörker av en blygsam ström av elektricitet som produceras av en liten dynamo (generator) placerad på bakdäcket. Föreställ dig att du kan vända på den här proceduren.
Tänk om lampan togs ut och ett stort batteri sattes i dess plats? Dynamon drevs baklänges av en kontinuerlig elektrisk ström som batteriet laddade ur, vilket fick den att snurra som en elmotor. Utan din hjälp skulle cykeln gå framåt när dynamo eller motor roterade däcket. En elcykel, även om det kan tyckas lite otroligt är det verkligen så här elcyklar fungerar.
Viktiga delar av en elcykel
En elcykel består av fyra viktiga komponenter: batterier, motor, en robust ram och ekrar samt bromsar.
-
Batterier
Stora batteripaket som ofta sitter var som helst på ramen mellan hjulen ger bort elcyklar. Batteriet installeras vertikalt bredvid sadelröret (den vertikala delen av ramen framför bakhjulet).
Cykelns batterier rymmer all energi som behövs för att driva dig framåt om du inte trampar alls, vilket gör dem till den mest avgörande komponenten. En elektrisk brödrost kräver ungefär en fjärdedel så mycket ström som ett vanligt elcykelbatteri, som producerar cirka 350–500 W (eller 35–50 volt och 10 ampere).
-
Elektrisk motor
Bakhjulet på den rent teoretiska elcykeln skulle drivas direkt av dynamo/motor genom att trycka på däcket. De flesta elcyklar fungerar annorlunda. I navet på bak- eller framhjulet finns små elmotorer (eller monterade i mitten av cykeln och kopplade till pedaldrevet). Om du tittar på en elcykels nav kommer du förmodligen att märka att den är betydligt större och skrymmande än en på en vanlig cykel. Kontrollera cykel till arbetsschema
-
Sealed Lead Acid (SLA)
När elektriska skotrar och cyklar först blev populära var dessa batterier normen. Elektriska motorcyklar, som ofta kräver mänsklig insats, har valt nyare batteriteknologier för att hålla cykeln så lätt som möjligt, medan majoriteten av elektriska skotrar fortfarande använder SLA-batterier idag.
-
Kontrollenheten
Du kan styra den elektriska assistansen på din elcykel tack vare kontrollern, som är en avgörande komponent för hur de fungerar och finns i en mängd olika former. De två huvudkategorierna av kontroller är pedal- och gasstyrda enheter.
Elektrisk assistans tillhandahålls via pedalaktiverade system när du trycker ned pedalerna. Enkel trampning kommer att göra samma sak som att använda gasreglaget. Nivån på hjälp du får medan du trampar kan ändras med hjälp av en kontroller placerad på styret på elcyklar med pedalaktiverade system. Från inget hjälpmedel till mycket stöd, du kan ställa in den assistansnivå du önskar.
-
Frame
En elcykel kräver också en något förändrad ram. Den primära komponenten i ramen, som bär din vikt, är vanligtvis gjord av lätt aluminiumlegering; ju lättare ramen, desto lättare är cykeln som helhet, och desto längre kan du cykla innan du behöver ladda batterierna. Ekrarna på hjulet måste också vara mer hållbara än de på en konventionell cykel, som har tunna ekrar. Detta beror på att om ekrarna bara var konventionella, lätta sådana, skulle hjulets elmotor i navet snurra det med mycket vridkraft, vilket kan få ekrarna att böjas eller böjas (känd som vridmoment).
-
Bromsar
Regenerativ bromsning är en smart teknik som vissa elektriska skotrar hävdar att de använder. Elmotorn i navet roterar bakåt när du börjar trampa eller bromsa, vilket startar processen med att ladda batterierna. Regenerativ bromsning på en elcykel är inte alls lika användbar som den är på ett elektriskt tåg eller fordon.
En elcykel vinner (eller förlorar) aldrig något i närheten av lika mycket kinetisk energi när den börjar och stannar eftersom den har betydligt mindre massa och hastighet än ett tåg eller en bil. Du skulle behöva gå ner för en massa kullar för att ladda batterierna helt och det är praktiskt taget omöjligt.
-
En sensor
För att hålla dem från att röra sig för snabbt har elcyklar sensorer som övervakar din hastighet och signalerar motorn när den ska vrida på gasen eller pedalhjälpen. Sensorerna kunde detektera vridmoment eller hastighet. Men båda uppvisar liknande beteenden. Din hastighet övervakas av hastighetssensorn. Men en vridmomentsensor spårar ditt tramptryck eftersom högre hastigheter är förknippade med hårdare trampning. Kontrollera cykel till jobbet-schemat