Fat Tire elcyklar
En ny subtrend som påverkades av både elektriska och fatbikes är den feta elcykeln.
I huvudsak ger en eBike med feta däck en extra kick som är avgörande när du färdas på stigar i sanden, snön eller bergen. Elektriska fat tire-cyklar är mer praktiska för längre turer och kuperad terräng än icke-elektriska versioner. E-fat däckcyklar är ett populärt val för pendlare eftersom de är bekväma.
Fat Tire Ebikes fördelar:
Här är några fördelar med att köpa fat tire elcyklar.
-
Risktagande
För svåra terränger som lera och snö är dessa perfekta. Elcyklar med feta däck är vågade på grund av detta.
-
Kul
E-cyklar med stora däck är massor av kul, och upplevelsen är ovärderlig.
-
Praktiskt
Det låga däcktrycket gör det bekvämare att köra på elcyklarna med feta däck.
-
Flexibilitet
De bästa elcyklarna med feta däck kan användas till många olika saker. En elcykel med fet däck kan användas på alla underlag.
-
Enkel att köra
Eftersom det finns mer yta i kontakt med vägen tack vare de feta däcken är dessa enkla att köra. Som ett resultat främjar det balans.
E-cyklar med specifika däck:
Så vad är egentligen en elcykel med feta däck? Det är, i ett nötskal, vilken elcykel som helst med däck som är 4 tum eller bredare. Majoriteten av elektriska skotrar med feta däck har 4"-däck, men vissa har till och med ultrafeta däck, som har en bredd på 4.5" och till och med 4.8". Däremot varierar standardcykeldäck i bredd från 1.95", 2.0", 2.1", 2.3", och 3.0"
De mest populära däckdiametrarna för cyklar är 20", 24", och 26", men 4" eller bredare bredder är en vanlig egenskap hos feta däck.
Med feta däck kan du åka med en mängd olika tryck, uttryckt i pund per kvadrattum. De flesta feta däck kan pumpas mellan 5 och 30 psi, vilket gör att du kan ändra däcktrycket så att det passar terrängen. Det optimala däcket för asfalterade vägar är ett med en snäv 30 psi-klassificering, men i mjuk terräng som våt sand eller snö kommer en sänkning av psi att förbättra ytkontakten och ge större flyt.
Det finns olika typer:
E-cyklar med feta däck, inklusive genomstegsmodeller, fällbara modeller och möjligen de mest populära elektriska mountainbikarna med feta däck. Däckbredden är fortfarande den gemensamma faktorn.
Cykelns vikt ökar ofta med 4 pund på grund av de bredare däcken och större fälgarna. Fälgskärningar kan hjälpa till att minska detta genom att minska fälgens massa. Även om fyra pund kanske inte verkar så mycket, kom ihåg att detta är utöver vikten på kontrollenheten, batteriet och motorn.
Därför tenderar elcyklar med feta däck att vara tyngre än andra elcyklar och utan tvekan tyngre än traditionella cyklar. När du cyklar kommer detta inte att vara ett problem, men det kan vara om du måste lasta din cykel på ett ställ eller bära den upp och ner för trappor.
Vilka fördelar erbjuder feta däck?
- Feta däck har ett större fotavtryck än standarddäck. Oavsett om du åker på en asfalterad väg, en grusig och spårig bana, över ett snöigt fält eller nerför en sandstrand, finns det mer kontakt med ytan.
- Bättre stabilitet och utmärkt grepp är två fördelar med den ökade ytkontakten.
- Tekniskt sett är rullmotstånd friktionen som uppstår mellan ditt däck och marken. Du kommer att röra dig långsammare ju mer friktion det finns. Dåliga vägförhållanden, sämre däck och slangar, förarens vikt och hastighet skapar alla friktion och gör att du går långsammare.
- Både asfalterade och obelagda ytor behöver stabilitet. På asfalterade ytor kan stabilitet i svängar hindra cykeln från att glida ut under dig och förlora sitt fäste. Stabilitet hjälper dig att hålla dig balanserad när du navigerar i förändringar i ytförhållanden, stubbar och steniga linjer på obelagda ytor. En fördel med att ha mer dragkraft är att den kommer att undvika glidningar och överföra mer av motorns kraft via drivlinan direkt till åkytan.
- Förmågan hos feta däck att fungera bra på mjuka ytor, som snö- och sandiga förhållanden, är en annan fördel. Däckets förmåga att flyta över mjukt material snarare än att skära igenom det kallas vanligtvis flytning.
- Feta däck kommer att åka över sanden snarare än att gräva ner sig i den på sandstränder.
Men andra element spelar också in, som förarens vikt och mängden kraft som cykeln har. Även med hjälp av en stark motor kommer det fortfarande att vara nödvändigt att trycka igenom snödrivor och tät, torr sand. Det råder ingen tvekan om att du kommer att träna.