Hur elcykelmotorn fungerar
Introduktion:
Du har säkert hört talas om eller kanske äger elcyklar, ett tvåhjuligt fordon som använder en motor för att hjälpa dig att trampa. Med tiden har batteridrivna cyklar ökat i popularitet (och sjunkit i pris). Men de väcker ändå vissa farhågor om den exakta karaktären av motorns funktion och vad det innebär för körupplevelsen. Vi gjorde allt vi kunde för att lära oss så mycket vi kunde om motorerna och hur de relaterar till cykeln och föraren genom att undersöka den växande elcykelmarknaden.
Vad presterar elcykelmotorerna:
Elektriska motorer omvandlar i grunden elektrisk energi till mekanisk energi. Elcyklar har borstlösa DC-motorer, även kända som BLDC-motorer, som inte kräver borstar för att ändra riktningen på strömmen som flyter till motorn som äldre elmotorer gjorde. Eftersom deras borstar minskade motorernas effektivitet och hade en benägenhet att slitas ut med tiden, har borstlösa motorer blivit standarden i mer än 10 år.
När du öppnar en BLDC-motor kan du se många kablar som lindas runt en ring av stolpar. Detta är statorn, som förvandlas till en elektromagnet när motorstyrningen injicerar ström i kablarna från batteriet. En cirkelformad rad med permanentmagneter kommer också att synas, antingen inuti eller utanför statorn. Beroende på typen av BLDC-motor kan magneternas orientering i förhållande till statorn skilja sig, men rotorn är alltid närvarande.
Det är viktigt att förstå hur rotorn och statorn samverkar för att förstå hur elcykelmotorer fungerar. Rotorns permanentmagneter attraheras till och stöts bort av elektromagneterna på statorn när ström flyter genom dem i ett cirkulärt mönster och vrider statorn. En axel är ansluten till statorn.
Ett litet kedjeblad fäst vid axeln på en mellandriven motor använder vridmomentet som produceras av axelns rotation för att hjälpa dig att trampa. Navmotorer snurrar inte; istället fungerar axeln som axel. Istället snurrar själva motorns rotor, vrider navet som helhet och producerar vridmoment för att vrida antingen fram- eller bakhjulet. FIIDO cyklar är en av de bästa cyklarna.
Hur E-Motors-cykeln fungerar med de andra komponenterna
Alla elcyklar har motorer, motorkontroller och batterier. Motorn använder din ingång för att överföra önskad mängd ström från batteriet till motorn medan styrenheterna varierar mängden ström som strömmar till den. Känslan av hur kraften fördelas är det som gör en elcykel till en elcykel.
En hastighetssensor, som styr e-assist genom att mäta förarens pedalkadens, eller vridmomentsensorer, som bestämmer hur mycket vridmoment föraren applicerar på pedalerna, kan användas i pedalassisterade e-cyklar. Regionala regler styr var du får och inte får använda elcyklar med gasreglage, men vissa av dem har dem så att du kan använda motorn utan att trampa.
De olika formerna av motorer
Motorerna du hittar på dagens e-cyklar finns i tre huvudvarianter. Där bottenfästet vanligtvis skulle vara placerat på elektriska skotrar är där mellandrivna motorer är monterade. Det finns två olika typer av navmotorer som används i navdrivna e-cyklar, som kan ha motorer inuti det främre eller bakre navet.
Förutom sina lager har direktdrivna navmotorer inga rörliga delar. Axeln, som är fäst vid ramens utfällning, snurrar helt enkelt runt motorn. Vridmomentet hos planetväxeldrivna navmotorer ökas genom att motorns varvtal minskas. Kontrollera cykel till jobbet
Beskrivning av vissa motortyper:
-
Motorer med växlar
Den enda skillnaden mellan växelmotorer och direktdrivna motorer är att växelmotorer har en elmotor som snurrar med betydligt högre hastighet inuti navet. Navet roteras i en långsammare takt tack vare ett system av planetväxlar som är anslutna till det med motorns axel. Mer vridmoment produceras men mindre topphastighet med denna teknik.
-
Friktionsmotorer
Jämfört med moderna navmotorer och mellandrivna system verkar friktionsdrivna e-cyklar föråldrade, men den billiga designen har fördelar för cyklister som vill bygga om en konventionell cykel med liten ansträngning. Ett litet hjul som vidrör däcket drivs av en bultmotor, som ofta är placerad ovanför sätesstagen eller under kedjestagen, även om vissa kit installeras på bromsfästet på gaffeln. Du går framåt när däcket snurrar på grund av motorns hjul. Satsen är helt enkelt konverterbara över cyklar, vilket är ett plus med tanke på att friktionen resulterar i högre däckslitage.
Det finns fyra huvudkategorier för hur elcykelmotorn överför kraft till hjulet.
- Navmotordrivning
- Friktionsdrivning
- Mellan enhet
- Vänster sidodrift.
Motorn används i friktionsdrift för att gnugga däcket och trycka det med friktion. Som du kan förvänta dig kanske den här tekniken inte fungerar om ett däck har lite vatten eller lera på sig. Mid drive beskriver en cykel med motorn placerad i mitten, nära pedalerna. Motorn kopplas sedan till pedalerna, vilket hjälper föraren att dra i cykelns kedja. Mellandrev presterar beundransvärt när föraren väljer rätt växel.