Difference Between Torque And Cadence Sensing - Pogo Cycles bike to work available

Skillnaden mellan vridmoment och kadensavkänning

Introduktion:

E-cykelforskning kan vara utmanande. När du är helt ny i världen av elcyklar, särskilt om du funderar på att köpa en egen cykel, kan dessa fraser vara mycket förvirrande. Även om du kanske vill undersöka fördelarna och nackdelarna noggrant, är det lätt att bli förvirrad.

Pedal-assist-systemen (PAS) för elcyklar är en av deras främsta fördelar. När en förare trampar, aktiverar en elcykels elektriska hjälpmedel cykelns motor, vilket gör att du kan resa snabbare, längre och längre än du kunde på en vanlig cykel. Alla elcyklar har ett PAS, men de fungerar alla olika.

Vridmoment- och kadensavkänning är de två primära kategorierna av pedalassistanssystem (PAS). Båda skickar en signal till cykelns motor att aktivera pedalhjälp som svar på förarens rörelser, men de skiljer sig åt i timing och metod för att göra det. Allt från komforten för din resa till batteriets kapacitet påverkas av dessa variationer.

 

Skillnaderna mellan vridmomentavkänning och kadensavkänning, såväl som fördelarna och nackdelarna med var och en, tas upp nedan.

 

  • E-cykelpedalsensorer:

När du trampar på en elcykel utrustad med pedalassistentsensorer aktiveras motorn omedelbart. Du kan hantera motorn utan gasreglage om du har pedalhjälp. Pedalsensorer kan delas in i två kategorier: kadens, som avgör om du trampar, och vridmoment, som avgör hur hårt du trampar.

 

  • Kadenssensorerna

Den grundläggande kadenssensorn på veven använder en magnet för att slå PÅ motorn när du börjar cykla och AV när du stannar. Den fungerar ungefär som en switch. Du måste manuellt flytta assistansläget upp och ner för att hantera boostnivån och hastigheten med hjälp av kadenssensorn.

En kadenspedalsensor är tillgänglig på de flesta elcyklar på nybörjarnivå. Pedalhjälpen från denna sensor kan kännas ryckig, trög och kontraintuitiv. Det är dock ett billigt tillvägagångssätt att lägga till någon form av pedalhjälp på cykeln. Motorn kommer också aktivt att motverka dina försök om du försöker trampa snabbare än den snurrar.

 

  • Vridmomentsensorer (avancerat)

Vridmomentsensorn, som använder sig av en exakt töjningsmätare, är en helt separat teknik. Den övervakar den verkliga kraften du ger till pedalen och samplar pedalslaget 1 000 gånger per sekund. För att beräkna hur mycket elektrisk kraft som ska läggas på cykeln, mäter en vridmomentsensor hur hårt föraren trampar.

Åkaren känns bionisk som ett resultat av denna realtidsmodifiering, som tekniskt förstärker varje ingång du gör. Vridmomentsensorer är ett vanligt inslag på dyrare elcyklar, och i vissa länder är det förbjudet att sälja kadenssensorer med endast kadens. Nackdelen med denna teknik är att den är avsevärt dyrare att använda eftersom precisionskomponenten är dyrare.

 

Vad är skillnaden mellan vridmomentavkänning och kadensavkänning?

En vridmomentdetekterande PAS kommer vanligtvis att ge dig en mjukare körning eftersom pedalassistansen koordineras med dina rörelser. Kadens slås plötsligt på och av. På en cykel kan detta ofta kännas ryckigt, trögt eller till och med kontraproduktivt för det du försöker göra. Dessa problem är dock kanske inte lika uppenbara om du vanligtvis kör på plan mark eftersom pedalhjälpen inte behöver bytas lika ofta som i kuperad terräng.

Batterikapaciteten på din cykel bestäms också av PAS. Med kadensavkännande PAS tar magneter och sensorer enbart hänsyn till assistansnivån som används för att beräkna mängden pedalassistans.

Mängden pedaltryck som använder vridmomentsensorer bestämmer mängden motorassistans. Ingen batteriström går förlorad när du saktar ner eller kör nedför eftersom din cykel hjälper dig mer när du utövar mer kraft. Jämfört med cyklar med kadensavkännande PAS, har cyklar med vridmomentavkännande PAS vanligtvis en betydligt högre körsträcka. Detta gäller särskilt om du räknar med att du ofta reser i brant terräng.

 

  • Fördelar med Pedal Assist

Fördelarna med elcyklar med pedalhjälp är många och utmärkta. Pedalassistans är ett tydligt val för många elcyklister eftersom det förbättrar användarupplevelsen och är en intuitiv, lyhörd cykelfunktion. Du sparar energi genom att använda pedalhjälpen. Om du har en cykel med tramphjälp, oavsett om du är ute på en lång tur eller om det är en tuff backe längs din vanliga pendling, kommer du att slutföra din resa med att känna dig mer energisk än utmattad.

Tramphjälpfunktionen gör det betydligt enklare att klättra i kullar och navigera i tuff terräng.

För nybörjare och amatörer är det att föredra att använda pedalhjälp framför att använda gasreglage eftersom det är mycket mer intuitivt. Hitta en elcykel med pedalassistansteknik om du vill skaffa en men är orolig för att lära dig hur man använder en gasreglage. Din cykels räckvidd per laddning kan också ökas med pedalhjälp. Du kan resa längre än om du bara använder batteriet genom att kombinera fysisk trampning och batterikraft. Detta uppmuntrar dig också att träna mer!

 

Tillbaka till bloggen