Klassificering av elcyklar: Efter motorkraft, efter prisklass och efter batterikapacitet
Bränslepriserna har stigit dramatiskt de senaste veckorna. Det är nästan svårt att ignorera detta. Tyvärr varnar forskare för att prisökningar kan fortsätta i flera veckor eller till och med månader. Alternativa transportsätt och livsstilsanpassningar förvandlas snabbt till en ekonomisk nödvändighet för kunderna när bränslepriserna fortsätter att stiga.
Elcyklar är ett av de mest omtyckta alternativen, och av goda skäl: de kan ersätta alla dina bilkilometer. Elcyklar är otroligt prisvärda, ger enastående användbarhet och bekvämlighet och är en fröjd att cykla på, vilket miljontals kunder redan har lärt sig.
Mindre bränsle är det första och mest uppenbara sättet att använda en elcykel istället för en bil för att spara pengar. Jämför det med den häpnadsväckande billiga kostnaden för att ladda en e-cykel, som Eco Cost Savings årligen. Du kommer inte bara att bidra till att minska koldioxidutsläppen och minska det globala beroendet av olja samtidigt som du sparar tusentals pengar vid bränslepumpen.
Pengarna du sparar vid bränslepumpen kommer nästan att täcka kostnaden för en ny elcykel, men besparingarna fortsätter på andra håll.
Klassificering av elcyklar:
Treklassificeringssystemet för elcyklar är baserat på tre kategorier. Efter motoreffekt, efter prisklass & efter batterikapacitet. Låt oss diskutera ovan nämnda klassificeringssystem
- Med motorkraft
- Efter prisintervall
- Efter batterikapacitet
Låt oss diskutera ovan nämnda klassificeringssystem ett efter ett:
Med motorkraft:
Motorkraften förutsätter att vägen du cyklar på är platt eller terräng. Du behöver cirka 400W el om du vill åka över ojämn terräng. e-cykelmotor (och skivbromsen) Om din vikt är mellan 150 och 170 pund, behöver du en 500W elcykel med platt yta (36V/12A). Använd en 750W–1000W elcykel om du gillar att cykla i ojämn terräng eller om du behöver högre hastighet.
De grundläggande idéerna bakom elektriska skotermotorer är förvånansvärt enkla. Enkelt sagt, moderna E-cykelmotorer fungerar på samma sätt som de som utvecklades på 1800-talet, och använder ett elektromagnetiskt fält för att kontinuerligt snurra en rötor genom processen med elektromagnetisk induktion.
I huvudsak indikerar detta att ett elektromagnetiskt fält skapas när en yttre cirkel av magneter laddas elektriskt. Detta vrider en rötor i mitten av motoranordningen, som sedan kan användas för att snurra kugghjul och hjul, vilket gör att en inre ring av flera mindre magneter snurrar upprepade gånger.
Trots att det inte är den mest informativa statistiken i sig, kan watt vara till hjälp i den här situationen genom att ge dig en grundläggande uppfattning om en motors kapacitet. En cykel med högre watt kan vanligtvis gå snabbare och bära mer vikt, särskilt när den bär tunga laster eftersom en cykel eller last med högre massa kräver mer kraft för att skapa ett högt vridmoment.
Motorkraftsområde för elcyklar ges nedan:
- 0-250 Watt
- 251-500 Watt
- 501-750 Watt
- 751-1000 Watt
- 1001-1250 Watt
- 1251-1500 Watt
- Över 1500 Watt
Efter prisintervall:
På grund av de initiala bränsleproblemen kan e-cyklar vara ganska dyra. Eftersom kostnaden för bränsle fluktuerar avsevärt, kan köpare föredra elektriska motorcyklar i ljuset av stigande bränslepriser. Du kommer i huvudsak att få en tydlig övergripande bild av vad som påverkar priserna på elcyklar på väg om du tar hänsyn till motorns kraft, försäkring, underhåll, sofistikerade funktioner och vikt. De kostar ungefär lika mycket som elcyklar för mountainbikes, kanske för att båda är gjorda för mestadels ojämn terräng med oregelbundna lutningar och uppförsbackar som behöver starkare assists samt högre hållbarhet och väderbeständighet.
Underhåll och laddning av elcyklar är billigare. Elcyklar för landsväg kostar vanligtvis runt med en räckvidd på €1 till €2500.
Prisintervallet för elcyklar nämns nedan:
- 1-€500
- 501-€1000
- 1001-€1500
- 1501-€2000
- 2001-€2500
Efter batterikapacitet:
Utan tvekan är en av de viktigaste delarna av en elcykel batteriet. Det ger bränsle till motorn, etablerar räckvidd och har en effekt på hantering, vikt och ramkonstruktion.
Tekniken bakom elcykelbatterier har utvecklats avsevärt över tiden. Detta har resulterat i förbättringar av e-cykeleffektiviteten, vilket gör dem mer och mer lönsamma som en praktisk ersättning för gasdrivna mobilitetssätt. Mängden laddning som kan lagras i batteriet kallas dess "batterikapacitet"." Det är den maximala mängden energi, mätt i wattimmar (W-h), kilowattimmar (kWh) eller amperetimmar (Ah), som kan extraheras från ett batteri under en specifik uppsättning förhållanden (A-h) ).
Den verkliga indikatorn på ett batteris kapacitet är det totala antalet elektroner som det kan producera. Ah-värdet på ditt batteri är avgörande för din elcykels räckvidd och vridmoment.
Det typiska E-Bike-batteriet har en kapacitet på 5 till 25 Ah.
Batterikapaciteten för elcyklar nämns nedan:
- 5-10 Ah
- 11-15 Ah
- 16-20 Ah
- 21-25 Ah